Om vikten av ett närvarande ledarskap

Torsdagen den 13.3.2025 firas den nationella dagen för småbarnspedagogik. Temat för i år är Att leda pedagogiken – daghemsföreståndaren som förespråkare för barnen och för småbarnspedagogiken.

På Stiftelsen Sedmigradsky är vi väldigt glada över att ledarskapets betydelse för småbarnspedagogiken uppmärksammas på nationell nivå. Hos oss utgår vi ifrån att det är en av de absolut avgörande byggstenarna för en verksamhet av högsta kvalitet. Därför gick vi hösten 2023 in för att varje daghem har en egen ledare, vars uppgift är att skapa riktning och djup i den pedagogiska verksamheten och sporra personalen att jobba på sin bästa nivå.

Vi frågade vår personal vad de tänker om ledarskapets betydelse och delger här av deras tankar.

Vilken betydelse har det för verksamhetens kvalitet att daghemmet har en egen ledare?

– En ledare som har fullt fokus på vårt daghem, som ser alla våra möjligheter och all vår potential och ser till att vi har det så bra som möjligt. Att ha en egen ledare ger trygghet. Hon är ett fantastiskt stöd i vårt daghems vardag.

– Att ledaren får koncentrera sig på ett daghem har en enorm inverkan på kvaliteten på verksamheten. Ledaren är närvarande i vardagen, men också aktiv utåt och i samspel med olika samarbetsparter. Ledaren är daghemmets själ och förenande faktor.

En bild på Stiftelsen Sedmigradskys ledare Heidi, Nora och Hanna.
Daghemmens själ och förenande faktor. Stiftelsens ledare Heidi Hämäläinen, Nora Karlsson och Hanna Ekholm.

Vilken betydelse har det för ditt arbete att daghemmet har en egen ledare?

– Vår ledare ger mig trygghet i mitt arbete och jag känner att jag kan ge all min tid och mitt fokus till barnen. Hon är en grundpelare som håller hela daghemmet samman, och jag har full tillit till henne och kan fokusera på mitt jobb med hela min uppmärksamhet.

Ledaren inspirerar och utmanar oss pedagoger

– Jag känner mig sedd och hörd och får hjälp om det behövs, säger en. Att daghemmet har en egen ledare har stor betydelse för det dagliga orket, tillägger en annan.

– För mig betyder det att jag får stöd i mitt dagliga arbete, både i teoretiska och praktiska frågor. Jag har möjligheter att bolla pedagogiska frågor i vardagen med en kunnig ledare. En närvarande ledare har möjlighet att bygga upp en relation med sina arbetstagare vilket jag upplever ger positiv effekt i arbetsgemenskapen.